Een reine kwint bestaat uit drie hele en één halve toon. Maar is het ook nog een (reine) kwint als ... ?

als één hele toon een halve toon verhoogd wordt en de halve toon een halve toon verlaagd wordt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een reine kwint als voorbeeld genomen maar het kan evengoed een reine oktaaf of reine kwart zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Ja. Het gaat om de afstand en die blijft het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Maar bestaat een niet-reine kwint ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij de gelijkzwevende stemming. Dit is ingewikkelde materie. Lees: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: kun jij dit beter uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een piano zijn de afstanden tussen de halve tonen precies gelijk, want iedere noot is een compromis. Bijvoorbeeld: voor een Dis en een Es wordt 1 toets gebruikt. Een violist zal een Dis iets hoger laten klinken dan een Es. Met een piano is dan onmogelijk.
Botweg gezegd: Een piano is vals gestemd.
En heeft als ik het goed heb dus een niet-reine kwint.